ANTI-CORRUPTION GROUP

INVESTIGATION OF CORRUPT CASES

Introduction

The Anti-Corruption Pressure Group was established in May 2001 by six prominent and widely trusted public figures involved in the combat of corruption. The Group included Valery Roussanov, Chairman of the Group and President of the ACCESS-Sofia Foundation; Roumyana Chervenkova, journalist, Dnevnik daily; Yassen Boyadjiev, journalist, Inforadio; Yovo Nikolov, journalist, Capital weekly, Vessela Tabakova, Associate Professor of Journalism, University of Sofia. In the course of the Project implementation Evgenii Todorov, a journalist from Plovdiv Public Service Television, was also recruited as a member.

Until the Group was constituted, the anti-corruption efforts of civil society focused primarily on studying and describing corruption as a problem by conducting social and economic surveys. In 2001-2002 the Anti-Corruption Pressure Group introduced a new, pro-active approach to the combat of corruption – namely, referring to the prosecuting magistracy cases reported in the Bulgarian print and broadcast media, which contain enough evidence of corruption as defined in the Code of Criminal Procedure (CCP). Eventually, however, it became clear that this model could be optimized and the Group started conducting its own investigations into specific cases of corruption, the purpose being to provide to the prosecuting magistracy more convincing evidence of the existence of corrupt practices. This Project is the result of the Group’s accumulated experience in combating corruption.

Of course, many of the cases of corruption that were investigated by the Group were also investigated by journalists from the Bulgarian media. Given the specific media environment in Bulgaria, however, the media cannot afford to invest the financial, human and other resources required for longer-term journalistic investigations, therefore it is virtually impossible for them to follow up reported cases. The media often lack resources and motivation to use the opportunities provided by Bulgarian law – for example, to go to court to secure access to information under the Access to Public Information Act. In addition, the journalistic investigations published in the media are not particularly effective because of the indifferent attitude of the institutions to what they regard as “sensationalist reports.” The institutions do not feel obliged to take a stance on media disclosures. Whereas referring disclosed cases of corruption to the institutions is not the primary purpose of the media.

In this sense, the activity of the Anti-Corruption Pressure Group filled a significant void in the relations between media and institutions.

From the very beginning, the Group undertook the task to refer cases to the institutions, thus prompting them to take specific measures. By conducting its own investigations, the Group gradually improved its effectiveness as it could refer much better investigated cases to the respective institutions and attract their attention by comparatively more frequent contacts and reminders.

In view of the Project objective of detailed investigation of specific cases of corruption, a permanent Action Group of experts was established to assist the Anti-Corruption Pressure Group by conducting investigations on the latter’s request.

The Action Group consisted of the Project Coordinator, the legal consultant, and two experts whose task was to investigate specific cases. The task of the Action Group was to monitor the media and select cases containing evidence of corruption as well as to conduct follow-up investigations on them (on the decision of the Pressure Group) and prepare a legal analysis of each case.

Following investigation, the cases were submitted to the Pressure Group. The latter’s task was to study the results of the investigations and the legal analysis of the cases prepared by the Action Group and, on that basis, to decide on subsequent action. In the course of the Project, specific cases and evidence of corruption offences were referred to the Supreme Cassation Prosecution Office, the Public Internal Financial Control Agency, the Parliamentary Committee against Crime and Corruption, the Government Committee Coordinating the Combat of Corruption, the President of the Republic, the Prime Minister, individual ministers, the Supreme Judicial Council, the National Audit Office, the Council for Electronic Media, and other authorities.

Media Monitoring

In line with the Project objectives, the Anti-Corruption Pressure Group concentrated on daily media monitoring and selection of items containing sufficient evidence of corruption from a legal perspective.

The media monitoring covered 11 leading Bulgarian newspapers (the dailies Dneven Troud, 24 Chassa, Sega, Monitor, Standart, Dnevnik and Novinar, and the weeklies Pari, Capital, 168 Chassa and Banker) as well as some broadcasts of Bulgarian National Television (Otkrito and Ekip 4) and Bulgarian National Radio (Nedelya 150). These media outlets represent a broad spectrum of interests and allegiances, and may be considered representative of the Bulgarian media landscape as a whole.

The media monitoring was conducted according to the already established schemes and practices, and on the basis of a specially designed registration card that covered a set of parameters (sphere of public life, way of commission of the corruption offence, competent institutions, and so on).

As from December 2002 the media monitoring was extended to cover cases involving conflict of interest and corrupt practices violating the Administration Act and the Civil Servants Act.

The media monitoring indicated a tendency towards gradual decrease in the number of publications referring to specific cases of corruption. This tendency was noticed at the beginning and was verified in the course of the Project implementation. It must be noted that this downward tendency is directly related to specific media policies and not to an overall decline in the level of corruption in Bulgaria. The decrease in the number of items containing evidence of corruption and describing corrupt practices is largely due to the fact that corruption has become a “less important” issue because it has been overshadowed by other major issues of concern to the public – for example, organized crime. (The second stage of the Project coincided with a series of grave crimes in Bulgaria, including execution-style killings of key underworld figures, which significantly reduced media coverage of corruption.)

Between 25 January 2003 and 25 January 2004, a total of 199 items in the media containing specific data of corrupt practices were selected and analyzed.

Investigation of Specific Cases of Corruption

At its regular meetings, the Anti-Corruption Pressure Group considered the results of the media monitoring and the Project legal consultant’s assessment of the legal qualification of a given case of corruption. The Pressure Group selected the cases in which there was sufficient evidence that an offence had been committed and which were of major public importance, and assigned the Action Group to conduct further investigation for the purpose of collecting more evidence, information, facts and expert evaluations of the cases in question. The Pressure Group closely followed those further investigations and made decisions on possible action and referral to the competent authorities.

Here is a short description of the major cases that were investigated by the Action Group.

The Martin Borilski Case

The Martin Borilski Case attracted the Pressure Group’s attention for several reasons. On the one hand, the strong international repercussions which the case had for Bulgaria (in France), affecting the country’s international authority and image. On the other, the reaction of the judicial system to a case in which a member of the judiciary proved to be involved, albeit indirectly. Another reason was the purely human aspect of a case involving the brutal and meaningless murder of a young person.

The case was brought to the Group’s notice by several extensive reports published under the general headline “Who Killed Martin Borilski?” following an investigation by the Dneven Troud daily on 27 and 28 September and 10 December 2002. It became clear from the reports that several days before the first one was published, on 13 and 17 September 2002, the French dailies Le Figaro and Le Monde had disclosed chilling facts about the murder on 20 July 2000 of the Bulgarian Martin Borilski, a law student at the Sorbonne. He had been killed by fellow Bulgarians in a particularly sadistic way. Dneven Troud described the reaction of the French authorities, which immediately launched an investigation into the murder. The findings pointed to involvement of fellow townsmen of the victim from Varna. The French investigators flew to Varna, where they wanted to question the suspects. It turned out that one of the suspects (Georgi Zhelyazkov) was the son of the former investigating magistrate Borislav Zhelyazkov (former deputy chief of the District Investigative Service in Varna), who had meanwhile become a prominent lawyer in the city. The French investigators found that the Bulgarian authorities were obviously reluctant to cooperate fully in establishing the truth. The colleagues of the suspect’s father from Varna were tacitly unwilling to assist the French investigators despite their declarations to the contrary. The Varna investigative service shifted responsibility to the Sofia City Prosecution Office (according to Plamen Raichev, the Varna investigating magistrate representing Bulgaria, the case had been transferred to the Sofia City Prosecution Office one year before the publications in Dneven Troud because the Varna investigating magistrates had refused to work on it). Moreover, it turned out that the case files were lost and that an inquiry conducted by the Bulgarian investigating magistrate (the selfsame Plamen Raichev) had failed to produce a result – which is inadmissible in pretrial proceedings and gives grounds for suspicion of deliberate obstruction of justice.

Nevertheless, the French investigators succeeded in collecting serious evidence incriminating the suspects. The lack of progress on the case, however, practically led to a dead end and it was only following the disclosures in Dneven Troud that the suspects (Georgi Zhelyazkov and Stoyan Stoichkov) were remanded in custody. But they were released just several hours later after the Varna District Court granted them bail at BGN 2,000 each. In practice, the two suspects were free and the case was gradually shelved.

Following the reports in Dneven Troud, the Pressure Group assigned the Action Group to investigate the case and propose further action. The latter analyzed the suspicions of corruption among the Varna magistrates. It also prepared a legal analysis of the Varna District Court’s grounds to release the two suspects in the murder of Martin Borilski on bail. In addition to checking the facts disclosed in Dneven Troud’s investigative reports, the Action Group traced the relevant publications in the French press. This gave a fuller picture of the whole case and suggested some conclusions about the conduct of the Bulgarian institutions involved in the investigation. According to the French press, the case had reached a dead end above all because of the connections of the father of one of the suspects with the Bulgarian police and magistracy. Moreover, Le Figaro concludes even in its headline on 13 September 2002 that “French Criminal Police Clashes with Bulgarian Mafia,” referring precisely to the behind-the-scene influence and bribery of police officers and magistrates in Bulgaria.

The Anti-Corruption Pressure Group studied the facts and conclusions submitted by the Action Group, which gave grounds for serious suspicion of deliberate procrastination and a cover-up by the Bulgarian magistrates. As a result, the Pressure Group decided to refer its findings and conclusions to the Supreme Cassation Prosecution Office and the Supreme Judicial Council. Thus in January 2003 the Group sent letters to the Supreme Cassation Prosecution Office and the Supreme Judicial Council, presenting in detail the arguments and suspicions of a cover-up in the Martin Borilski case.

The response of the Prosecution Office was very fast, considering the constant public criticism of its slow operation. The Group received a detailed letter from the Supreme Cassation Prosecution Office (see Annex, Letter registered under Incoming No. 27 from 10 February 2003) as early as the beginning of February (February 10). In its letter, the Prosecution Office underlined the complexity of the case, noting that this had necessitated applying specific provisions under the Code of Criminal Procedure and the Convention on Legal Assistance in Criminal Matters – which, in its turn, had lengthened the investigation. As an argument for its passive position the Prosecution Office also noted the circumstance that the case had been transferred from the Varna District Prosecution Office to the Sofia City Prosecution Office because the Varna prosecutors had withdrawn from the case. In addition, the case had been delayed further because the judges from the Varna Appellate Court had likewise withdrawn, which necessitated transferring their powers to the Sofia Appellate Court.

The letter of the Supreme Cassation Prosecution Office raises a series of questions about the responsibility of part of the Varna magistracy in this case and the extent to which magistrates and police in Varna are capable of meeting public expectations of fair and independent administration of justice. Those questions are within the competence of the Supreme Judicial Council (SJC), to which the Pressure Group referred the case since it believed that the SJC ought to be notified of the rather strange conduct of part of the Varna magistrates. The Supreme Judicial Council, however, failed to respond in any way, and one can only speculate whether this might be due to a lack of sufficient will and desire on the part of SJC members to interfere in cases in which fellow magistrates have breached the normal principles of legal proceedings.

Eventually, in February 2004 the Bulgarian press reported that a trial on the murder of Martin Borilski had begun in Shoumen.

Contract on Software for BNT

The case of the contract on designing software for Bulgarian National Television (BNT) attracted the Pressure Group’s attention because of the specific character of BNT as a public service media and because of the fact that by end 2002 the BNT management had already complained that the state subsidies for BNT were extremely insufficient; in addition, there were serious allegations of financial abuse and siphoning off of funds.

A report headlined “BNT Signs Suspicious Contract on Software” and published in Standart on 21 November 2002, notes that BNT had signed a software contract with the company ADM-SYSTEMS. This company had won the scheduled competitive procedure and, according to the contract, payment for the service was pegged (against all commercial logic) to advertising revenue. This payment scheme justly raised a series of objections because of the unjustified connection with BNT’s most lucrative activity, advertising. As a result, the fee which the BNT had to pay the company in question proved much higher than that asked by the runner-up in the competitive procedure – something which plainly conflicts with the management’s declarations that BNT was severely underfunded. This gave significant grounds for suspicion of corruption breaching the public interest.

In an effort to get a clearer idea of the particulars of the case, on 10 February 2003 the Anti-Corruption Pressure Group sent an application for access to public information to BNT Director General Kiril Gotsev, requesting a copy of the software contract. A letter was also sent to the company ranked second in the competitive procedure, Technologica EOOD, requesting them to share their impressions of the fairness of the procedure.

Days later, on 14 February 2003, the ACCESS-Sofia Foundation received a refusal for access to public information from BNT Director General Kiril Gotsev (see Annex, Letter registered under Incoming No. 34 from 14 February 2003). Mr Gotsev’s response was arrogant in style and legally incompetent in content. His arguments for refusing access to public information were based on the incorrect claim that BNT was a mass media and as such was obliged to provide information in specific cases only. According to the BNT Director General, the information requested by the Pressure Group did not qualify under Article 18 of the Access to Public Information Act which regulates such access. Those legal arguments were accompanied by qualifications which were offensive to the NGO community and displayed the BNT Director General’s obvious unwillingness to be subject to public control over the management of the public service media. As the Action Group’s analysis showed, this unwillingness stems from the Director General’s complete failure to understand that BNT is in essence a public service media and as such is a subject of public law with an institutional character – unlike the other terrestrial mass media. The Action Group analyzed the possibilities for action under the effective legislation and recommended litigation against BNT.

Following the procedures provided by law, the Pressure Group appealed the above-mentioned refusal to grant access to public information as unlawful before the Sofia City Court (SCC), which instituted Administrative Case No. 2635/03, to be tried by SCC Administrative Division Panel III “z.” The first hearing was on 25 November 2003, at which the court found that the respondent BNT had been duly summonsed but was not represented. At the next court hearing, held on 3 February 2004, the legal counsel appearing for BNT argued that the respondent had been unduly summonsed and objected against the court’s proceeding with the case. The objection claimed undue summonsing procedure, since BNT had been summonsed for both hearings (on 25 November 2003 and on 3 February 2004) in the matter of a case under a different number. The court again postponed the hearing, scheduling it for 20 May 2004.

The Pressure Group also referred the Director General’s refusal to grant access to public information to President of the Republic Georgi Purvanov, the Parliamentary Committee on the Media, the Parliamentary Committee on Civil Society Affairs, the Bulgarian Media Coalition (as an independent civic association) and the BNT Management Board.

Considering the public importance of the case, the Pressure Group notified in writing the Supreme Cassation Prosecution Office, the Public Internal Financial Control Agency and the Council for Electronic Media (CEM), presenting in detail the illogical scheme of payment for the service of the company commissioned by BNT.

The Prosecution Office responded promptly in this case too. Within the one-month term provided by the law, the Pressure Group was notified that the Supreme Cassation Prosecution Office had ordered the Sofia City Prosecution Office to conduct an inquiry. In its turn, the Sofia City Prosecution Office promptly notified the Group that it had ordered the Sofia Regional Prosecution Office to conduct an inquiry as the competent authority in this case. On 15 August 2003 the Group received a letter from the Sofia Regional Prosecution Office, which refused to institute criminal proceedings (see Annex, Letter registered under Incoming No. 151 from 15 August 2003). The latter justified its refusal on the grounds that pricing was a financial instrument that was not subject to review. In addition, the Sofia Regional Prosecution Office claimed that the contract conformed to the Copyright Act and that the competitive procedure itself conformed to the legal requirements.

As regards the Public Internal Financial Control Agency, after the Group got no response for more than two months it sent a second letter to the Agency Director. Shortly afterwards it received a letter from the Director who wrote that after the Agency had been notified by the Anti-Corruption Pressure Group it had appointed and conducted an unscheduled audit (see Annex, Letter registered under Incoming No. 60 from 19 March 2003).

After it was notified of the case, the Council for Electronic Media invited Group representatives to attend a regular meeting and take part in a discussion of the BNT activities presented by Director General Kiril Gotsev. At this meeting, held on 6 March 2003, it became clear that the CEM had likewise been denied access to the software contract despite the fact that BNT is a public service television, and that the BNT Director General had taken the liberty of making offensive qualifications about the Pressure Group’s activities. The CEM meeting in question got wide media coverage because of Mr. Gotsev’s scandalous behaviour and because of the fact that the General Tax Directorate had served him with a tax assessment decision for BGN 15 million.

In the course of the investigation the Action Group succeeded in acquiring by unofficial means the software contract concluded by BNT with the winner of the competitive procedure and the audit report of the Public Internal Financial Control Agency.

The Chairman of the Anti-Corruption Pressure Group also assigned an independent journalistic investigation into the procedure under the Public Procurement Act. The results of the investigation confirmed most of the Action Group’s conclusions and revealed new evidence.

The results of the investigation conducted by the Action Group and the independent journalistic investigation reveal important details around the case.

The BNT Director General has refused categorically to provide a copy of the software contract to the Pressure Group as well as to the CEM and the Parliamentary Committee on the Media. The stubbornness with which Mr Gotsev has refused to submit the software contract has raised justified doubts among the public and the journalistic community that the said contract serves the public interest. In principle, the practice that Mr Gotsev is trying to impose defends BNT management schemes that are beyond public control and ignore even the Parliamentary Committee on the Media.

Among the most telling facts is the refusal of Ognyan Trayanov, CEO of Technologica EOOD, the company ranked second in the competitive procedure, to meet Action Group representatives and share his impressions of the fairness of the procedure. According to the CEO of another company that qualified for participation in the competitive procedure, Lyuben Atanassov of Index AD, his company had withdrawn from the procedure because the Terms of Reference had proven to be different from the type of software which Index AD was experienced in designing. Besides, they had preliminary information that the winner had been chosen in advance.

Roumen Artarski, CEO of the company Audio Video Consult OOD which was disqualified from participating in the competitive procedure, claims that his company meets all requirements for the procedure announced in the State Gazette. If Mr Artarski’s company had won the procedure, BNT would have had to pay a lump sum of approximately US$ 350,000 (against the prospect of paying an annual 3% of advertising net revenue to the winner ADM-SYSTEMS OOD – which amounts to around BGN 600,000 for 2002 alone). Mr Artarski thinks that his company is deliberately and regularly eliminated from all BNT competitive procedures without any grounds. He claims that this also applies to the competitive procedure for supply of mobile television units. His company had offered a price that was BGN 1 million less than the lowest price offered by another bidder. Audio Video Consult had supplied the entire equipment for bTV, which according to the CEO proved that his company’s offers were competitive. For the purposes of the investigation, Mr Artarski submitted a letter which shows that BNT Director General Kiril Gotsev had advised the Japanese corporation Panasonic to sell equipment to BNT via the company Techno Bulgaria Ltd. – which practically excludes tenders and competitive procedures under the Public Procurement Act and runs counter to all economic logic (see Annex, Letter of Intention).

There are indirect grounds to assume that one of the members of the consortium ADM-SYSTEMS OOD, Nikolai Medarov, has been recruited because of his serious connections in the branch. Thanks to his connections he won many competitive procedures under the Public Procurement Act until 2001.

Some of the findings of the Action Group’s investigation were submitted to the media, and the 168 Chassa weekly of 26 February – 6 March 2003 published an article on the case headlined “Scandal in BNT Over Hidden Contract on Software” (see Annex, copy of the article in question).

BNT Contract on Vsyaka Nedelya
As the software contract, this case again confirms the lack of transparency in BNT operations imposed by the present management in the person of Director General Kiril Gotsev.

The Vsyaka Nedelya/Every Sunday broadcast and the contract concluded by BNT on its realization as an external production attracted the interest of the Anti-Corruption Pressure Group after several consecutive broadcasts in January 2003. Contrary to the rules in force for BNT external productions, individual sections of those broadcasts carried a distinctly political message. These facts were also verified by the monitoring conducted by CEM experts in June 2002, according to which the sections “Stseni ot naradnoya zhivot/Scenes from Popular Life” and “Goreshta liniya/Hotline” dealt with political and economic subjects, which is prohibited by the Radio and Television Act since news and current affairs broadcasts on political and economic subjects may be produced solely by BNT (see Annex, CEM Decision No. 15-00-103 dated 17 June 2002).

On the other hand, besides the formal violation of the law, the misuse of a popular public service media that has national coverage and is financed by the taxpayers constitutes a serious offence. Namely, using the popular broadcast Vsyaka Nedelya to promote political messages and to discredit political opponents or business rivals – which is totally inadmissible. In practice this constitutes misuse of the money of taxpayers, who in this particular case were de facto financing somebody’s narrow partisan, personal or corporate interests that did not coincide with the public interests and with the principles of impartiality. The content analysis of the Vsyaka Nedelya broadcasts, conducted by the Action Group, shows promotion of political messages and political implications – at that, consistently and beyond the admissible media logic of live broadcasts.

The developments in this case largely coincide with those in the case of the BNT software contract. In early February 2003 the Group sent an application for access to public information to BNT Director General Kiril Gotsev, requesting a copy of the contract between BNT and the external production Vsyaka Nedelya.

As in the case of the software contract, Mr Gotsev refused to grant access to information, using absolutely identical arguments in both letters (see Annex, Letter registered under Incoming No. 32 from 13 February 2003). His letter stated that BNT as a mass media was obliged to provide access to public information in specific cases only, which did not apply to the request for a copy of the contract with Vsyaka Nedelya. As in the case of the software contract, however, the logic here is likewise that the very character of BNT as a public service media financed by the taxpayers’ money excludes it from the group of mass media that are self-financed and are not subject to the Access to Public Information Act.

Following the procedures provided by the Access to Public Information Act, the ACCESS-Sofia Foundation likewise appealed this refusal as unlawful before the Sofia City Court. The SCC instituted an administrative case and the first hearing was held on 25 November 2003. At this hearing the court determined to consider Administrative Case No. 2635/03, tried by Administrative Division Panel III “z” (and instituted on the appeal against the BNT Director General’s refusal to provide access to public information regarding the BNT software contract) jointly with Administrative Case No. 2629/2003 against the BNT refusal to submit the contract on the broadcasting of Vsyaka Nedelya.

The Anti-Corruption Pressure Group likewise referred the BNT Director General’s refusal to grant access to public information to President of the Republic Georgi Purvanov, the Parliamentary Committee on the Media, the Parliamentary Committee on Civil Society Affairs, the Bulgarian Media Coalition (as an independent civic association) and the BNT Management Board, as well as the Council for Electronic Media – but got no response from any of those institutions.

Ministry of Education and Science (MOS) Competitive Procedures for Textbooks

The Ministry’s competitive procedures for publication of textbooks attracted the attention of the Anti-Corruption Pressure Group above all because of the major public importance of the problem. This problem concerns hundreds of thousands of families with children in school and, moreover, the quality of published textbooks also determines the quality of Bulgarian education in general. On the other hand, the huge quantity of textbooks makes the problem not only a social but also an economic one, since there are serious profits to be made in this business. That is why textbook publishing in Bulgaria has generated fierce competition, which might tempt publishers to resort to unlawful means of eliminating rivals. The Action Group submitted an analysis of the problem with the following key economic conclusions: given the extensive supply on the book market and the abundance of publishers, securing a decent number of printed copies is the key element of profit. The number of printed copies, however, depends on solvent demand on a cut-throat market – that is, on sales. Yet owing to the needs of the educational system (the availability of an approximately equal number of new students every year), textbooks largely prove to be beyond the field of free competition. Their sales are guaranteed to an extent that is far above all other sales on the book market (scientific, technical literature, fiction, and so on). Under the circumstances, the Education Ministry’s approval of a given textbook has the character of a financial guarantee of profit and forms a specific angle of financial interest.

In the past few years the Bulgarian press has been regularly following the scandals over the publishing and procurement of textbooks before the beginning of every school year. In the last two years, 2002 and 2003, it has turned out that first and second graders cannot start the school year normally because the respective textbooks were not published on time. There have been numerous publications on the subject in the press, which the Group monitored extensively. The following articles on the competitive procedures for textbooks were analyzed: “Textbook Scam at Education Ministry,” 168 Chassa, 11-17 October 2002; “MOS Holds Illegal Tender on Textbooks,” 168 Chassa, 21-27 February 2003; “BGN 3.5 Mln at Bottom of Textbook Scandal,” Novinar, 5 September 2003; “Textbook Saga, Episode 995,” Douma, 5 September 2003; “Publishers Urge MOS to Release on Market All Textbooks for Grade 2,” Sega, 9 September 2003. In the course of the investigation a detailed legal analysis was prepared of the statutory regulation of the competitive procedures for textbooks held by the MOS.

The reason for the problems in textbook publishing lies primarily in the mechanism of textbook selection and nomination. The Action Group’s study of this mechanism revealed the violation of basic principles in the process of selection and nomination. It turned out that senior officials holding key positions in the MOS related to the process of selection and nomination of textbooks have been involved for years in a dual capacity: on the one hand, as civil servants who set the rules and standards for participation in competitive procedures and as members of various selection commissions; and on the other, as textbook authors or consultants. For example, in 2001 the Prosveta Press published a handbook of drawing, writing and computing for first graders. This handbook was published long before the new curriculum for Grade 1 was approved. It turned out, however, that one of the authors of the handbook is Sophia Dimitrova, who heads the General Education Directorate of the MOS. She is also one of the authors of the ordinance on approval of textbooks and teaching aids, and handles all new curricula. That is why she should not be involved either as an author or as a consultant in textbook publishing because there is an obvious conflict of interest. In the case of the handbook in question, in addition to the obvious conflict of interest there is another disturbing circumstance: the handbook is not free of charge. Thus the in principle pay-free education in Grade 1 actually becomes paid.

The Education Ministry’s mathematics expert Vyacheslav Velichkov is also an author and referee of textbooks. As it turned out, he is the author of more than ten textbooks of mathematical problems, printed by different publishers, although he holds an official position at the MOS. He is a member of the commission that assesses teaching aids and handbooks, which is incompatible with his functions as an author and referee of textbooks.

The Ministry’s elementary education expert Reni Rangelova is also an author of two Grade 1 textbooks, of homeland studies and mathematics, published by Prosveta and Planeta 3.

The Education Ministry’s physics expert Elegiya Teodossieva is the author of a physics textbook for Grade 8, published by Delfi.

The mother of former deputy education minister Atanas Gerdjikov is the author of a primer for Grades 1 and 2 published by Daniela Oubenova Press.

In addition, it turned out that the publishers of textbooks for the 2003/2004 school year were not duly familiarized with the new regulations for textbook approval. The deadline for submitting textbook projects was March 2003, but in February 2003 the publishers had not yet been notified of the new regulations. (This is a procedural technique of eliminating potential rivals in the competitive procedure.) According to the Prosveta publishers, the ordinance on textbooks should have been issued in January to allow adjustment of the new textbook projects.

The Action Group study has shown that the MOS demonstrates a clear preference for several publishers. In the first place this is Prosveta, whose management includes people who until recently worked at the Ministry: Prosveta’s managing editor Veneta Hristova was the MOS official in charge of pay-free textbooks for years; Tanyo Stoychev, a member of the Prosveta Board of Directors, formerly headed the Ministry’s School Inspectorate Department, and so on. Another publishing house that enjoys preferential treatment is Bulvest 2000. For example, of all 27 Grade 2 textbooks for the 2003/2004 school year approved by the Ministry, 15 are published by Prosveta and six by Bulvest 2000.

In their turn, in September 2003 the disqualified publishing houses (Daniela Oubenova, Arhimed, Hermes, Lettera, Longman Bulgaria, Oxford Centre, Max-Hueber Verlag, Dr. Iva Bogorov, Veles, Planeta 3, Bit i Tehnika, Union Press, Prof. M. Yanakiev, Anoubis, Geya Libris, Pedagog, Slovo, English Book Centre, Heinemann and Cambridge) protested and declared that the competitive procedure for textbooks on nine subjects for Grade 2 was irregular.

The study also found that the textbooks for 2003/2004 were approved after a poll among teachers country-wide. In theory, this approach is perfectly proper, but most publishers are very skeptical about the way it was conducted and about its results. They have sent their objections to the MOS and the competent institutions (see Annex, letters of Union Press OOD Press and Prof. M. Yanakiev EOOD Press).

The Anti-Corruption Pressure Group referred these violations established in the course of the investigation to Minister of Education and Science Vladimir Atanassov, to Minister of Justice Anton Stankov, who also chairs the Government Committee Coordinating the Combat of Corruption, and to the Parliamentary Committee on Education. The only institution to respond was the Parliamentary Committee on Education, which notified the Group that the case had been referred to the MOS (see Annex, Letter registered under Incoming No. 64 from 2 April 2003).

In the course of the investigation the Action Group contacted a number of experts and publishers and acquired by unofficial means many documents which were analyzed by the Group’s experts. On the decision of the Anti-Corruption Pressure Group, the materials collected during the investigation were submitted to IREX/ProMedia for a TV documentary. ACCESS Foundation experts collaborated with the journalists from IREX/ProMedia on the documentary, which was broadcast in two parts (on 21 November 2003 and on 17 January 2004) on Evropa, SKAT, DEN, Kanal 3, MSAT, TOP TV, KISS, Plovdiv Public Service Television, and ROMA TV – Vidin.

Illegal Branches of the University of Veliko Turnovo

The case of the illegal branches of the SS Cyril and Methodius University of Veliko Turnovo (UVT) was brought to the Pressure Group’s attention by academics from the UVT. According to them, the administration in the person of the Rector, Prof. Ivan Haralampiev, was opening illegal branches of the University across the country.

The Anti-Corruption Pressure Group promptly assigned the Action Group to investigate the case. For the purpose of the investigation, the Group prepared a detailed legal analysis of the status of institutions of higher learning as well as a legal analysis of the contracts concluded by the UVT on the organization and execution of Master’s programmes. In the course of the investigation the Action Group acquired by unofficial means an additional number of documents which were analyzed by the Group’s experts.

The investigation showed that under the personal instruction of the Rector Prof. Ivan Haralampiev and in violation of the Higher Education Act, the UVT had opened off-campus “centres” on the territory of Sofia, Plovdiv, Lovech, Rousse, Stara Zagora, Dobrich, Blagoevgrad, Kurdjali, Purvomai, Haskovo, Nova Zagora, Sliven, Shoumen, Kazanluk and Doupnitsa. Two teacher training colleges were opened in Vratsa and Pleven – they are the University’s only legal branches.

The idea of creating such colleges and “centres” had come to its authors following the closure of the Slavonic University, when the students at the closed university were allowed to choose where to continue their studies. The majority of them chose the University of Veliko Turnovo. For the purpose, in 2000 the UVT opened “branches” in the place of the branches of the former Slavonic University. Those “branches” were established with the participation of several lecturers close to Prof. Ivan Haralampiev, including Prof. Sarkis Sarkissian, Assoc. Prof. Stoyan Bourov, UVT Deputy Rector for Education, Assoc. Prof. Georgi Ivanov, Assoc. Prof. Nasko Petrov, and Assoc. Prof. Baiko Baikov. Lecturers from the UVT and people from other universities are involved in the administration of those structures (see Annex, Decision dated 24 November 2001). The “centres” and colleges recruit students by advertising in the media (see Annex, copies of announcements for admission of students at UVT branches), and charge a tuition fee that is usually in the range of BGN 190 to 200 per semester.

According to data from the UVT administration itself, total enrollment at those colleges and “centres” in 2002/2003 was 6,777. However, a commission appointed by Education Minister Vladimir Atanassov to conduct an inquiry (see Annex, Final Report of the Commission appointed by Education Minister Vladimir Atanassov) found that by May 2003 the number of students at those “branches” totalled 11,804, or approximately 1.7 times more than the figure reported by the University. For comparison, in 2002/2003 the University itself had 6,800 students – in other words, the number of students at the so-called “branches” was higher by more than 40%.

At a conservative estimate, considering that the usual tuition fee is around BGN 190 to 200 per semester, those “branches” will be earning approximately BGN 4.5 million a year. According to the contracts between the UVT and the said “branches,” 20% to 30% of the fees go to the University and the rest are kept by the “branches.”

In the course of the investigation it emerged that Prof. Haralampiev had been under the political patronage of the power-holders during his term in office, and had made the best of it.

In February 2003 the Veliko Turnovo District Prosecution Office ordered the Veliko Turnovo Regional Directorate of Internal Affairs to conduct a preliminary investigation into the case of the UVT illegal branches, since the prosecutors thought that there was evidence of a crime.

Meanwhile, the Action Group established that the actions of the UVT administration were being reviewed by the Parliamentary Committee against Crime and Corruption. After the case was reported by MPs Plamen Kenarov and Nikolai Bouchkov, the Parliamentary Committee held a meeting on 10 July 2003 at which the operations of the UVT illegal branches were reviewed in detail; the MPs who took part in the meeting qualified this practice as irregular. In a letter to Justice Minister Anton Stankov, the Chairman of the Parliamentary Committee against Crime and Corruption Kosta Kostov referred the case to the Government Committee Coordinating the Combat of Corruption.

For his part, Education Minister Vladimir Atanassov appointed a commission to conduct an inquiry into the illegal branches. In a letter to the UVT Rector (see Annex, MOS Letter registered under Outgoing No. 0403-39 from 7 July 2003), the Minister recommended the closure of the illegal branches. The Action Group’s investigation showed, however, that this recommendation was ignored and part of those branches continued operating in 2003/2004.

At a meeting on 14 July 2003, the UVT Academic Board (dominated by Prof. Haralampiev) rejected all criticisms and argued that this was a legitimate model of development of the UVT and a source of badly needed funding.

The lack of accreditation of the illegal “branches” calls into question the legitimacy of the diplomas awarded by them even though those diplomas are issued by the UVT as an institution. Considering that the “branches” do not meet the legal requirements and that the students trained in them have not passed the required full courses in the respective subjects, it might turn out that their diplomas will not be recognized as legitimate.

The investigation conducted by the Anti-Corruption Pressure Group helped attract media attention to the illegal branches, sensitize the public to the issue and ultimately raise critical awareness. A number of articles on the case were published in the press. The most significant ones include the following: “The Funding of the Educational Octopus,” Douma, 31 March 2003; “Rector Commits Daylight Robbery,” Novinar, 4 April 2003; “The Veliko Turnovo University’s Private Business,” Sega, 8 April 2003; “MOS: Veliko Turnovo University Trains Illegally Thousands of Students,” Sega, 28 June 2003; “Students’ Money Goes into Private Pockets,” Douma, 4 July 2003; Veliko Turnovo University Must Close Its Illegal Branches,” Sega, 8 July 2003; “Turnovo University: Our Branches Are Legal,” 24 Chassa, 10 July 2003; “Evidence of Crime in Veliko Turnovo University,” Douma, 12 July 2003; “We’ll Restrict Education Outside Universities,” Monitor, 1 August 2003; “Veliko Turnovo University Centres Closed,” 24 Chassa, 2 August 2003; “Illegal University Branches Stopped,” Dneven Troud, 2 August 2003; “MOS Gives Illegal University Branch One More Year,” Sega, 27 November 2003; “Education Minister: All Diplomas in Bulgaria Questionable,” Sega, 29 November 2003; “Inquiry Launched into Illegal University Branches,” Sega, 3 December 2003; “University Fires Associate Professor for Slander,” Monitor, 4 December 2003; “Minister Demands Imprisonment for Opening Illegal Branch,” Sega, 23 January 2004.

The results of the Pressure Group’s investigation were submitted to Coalition 2000. The case of the illegal branches of the UVT was featured on the anti-corruption website www.anticorruption.bg as “case of the month” in March 2003.

The materials collected during the investigation were also submitted to IREX/ProMedia for a TV documentary, which was broadcast in two parts (on 15 November 2003 and 20 December 2003) on Evropa, SKAT, MSAT, DEN, Kanal 3, TOP TV, KISS, Plovdiv Public Service Television, and ROMA TV – Vidin.

The Border Police Chief Case

This case attracted the attention of the Anti-Corruption Pressure Group following a report in Monitor of 13 June 2003, “Interior Ministry Commission Proposes Dismissal of Border Police Chief.” This is a classical case of abuse of office for private gain by senior civil servants and of waste of taxpayers’ money.

Shortly after he was appointed Director of the National Border Police Service in 2000, Col. Valeri Grigorov took action to have a landline installed in his mother’s house in the village of Ezdimirovtsi, seven kilometres from Trun, which required laying a telephone cable to the house. He justified this action by claiming that he needed to be reachable by phone when he visited his mother in the village where she lives permanently. For the purpose, Col. Grigorov ordered the laying of a telephone cable to his mother’s house. The task was assigned to nine servicemen from the Border Police, who needed a whole month to dig the ditch for the cable. The servicemen complained. The telephone cable was also supplied by the State. In this way all costs of installing the private landline of Col. Grigorov’s mother proved to be covered by the taxpayers. In what may be seen as an expression of “gratitude” for the service, Col. Grigorov appointed the wife of Lieut. Col. Lakov (chief of the Border Police Directorate in Trun) as a border police officer at the Kalotina border checkpoint – which is a violation of the Ministry of Internal Affairs Act, because she was older than 40 years.

Col. Grigorov’s actions are a breach of discipline within the meaning of Article 239 (1.3) and Article 240 (2.3 and 2.4) of the Ministry of Internal Affairs Act – abuse of power and abuse of office for private gain, which is punishable by dismissal.

An inspection conducted by the Interior Ministry’s Inspectorate Directorate found that all those actions were not only unlawful but also entirely unjustified in view of the declared purpose, since the area in which the house of Col. Grigorov’s mother is located has GSM coverage and he can always use a mobile phone for official purposes.

In July the Pressure Group referred the case to the Supreme Cassation Prosecution Office. It also sent a letter to Interior Minister Prof. Georgi Petkanov, requesting information whether the Ministry had taken any action on the case following the inspection conducted by the Inspectorate Directorate.

On 9 October 2003 the Supreme Cassation Prosecution Office notified the Pressure Group that after it had been contacted by the latter it assigned the Military Appellate Prosecution Office to investigate the case (see Annex, Letter registered under Incoming No. 165/2 from 9 October 2003). There was no response from the Interior Minister.

Abuse at the National Social Rehabilitation Centre

The Anti-Corruption Pressure Group became interested in the National Social Rehabilitation Centre (NSRC) because of the major social importance of its activities and their impact on one of the most vulnerable social groups, the disabled. The Action Group’s experts analyzed an audit report by the National Audit Office on the NSRC activities in 2001 and other documents related to the Centre.

In the course of the investigation the Group established a series of violations concerning the Centre’s financial policy. For example, a US$ 97,500 loan was contracted under Memorandum No. 5 dated 21 August 2001. The memorandum was signed by Mrs Hristina Hristova, who at that time was no longer president of the NSRC Governing Board (she had been dismissed from this position 11 days earlier). By this memorandum Mrs Hristova authorized the legitimate President Plamen Zahariev to contract the loan. In addition, the loan was secured by mortgaging a building of the Centre in Varna, which proved to be municipal property and not the property of the NSRC. Later, during the audit conducted by the National Audit Office, the President of the NSCR Governing Board refused to submit the loan contract concluded by the NSRC and the Bulgarian-American Credit Bank.

The Centre also ought to provide services with special minibuses adjusted to accommodate passengers in wheelchairs. Such services are provided on application. They can be provided from door to door and the passengers may be attended by paramedics, for the purpose of which the Centre has received BGN 20,000 in state subsidies. The audit, however, found serious irregularities in transport cost accounting – there were no signatures of the persons who had used the special minibuses and the mileage was not certified. It turned out that in 2001 the President of the NSCR Governing Board Plamen Zahariev had logged 13,368 km with a special Peugeot 806 minibus, which is certified by his signature on the documents accounting for the use of this type of transport. In 2001 the special minibuses logged a total 15,637 km carrying NSRC employees on business trips. In addition, in 2001 those minibuses logged another 22,273 km, but it is not clear whether that was for transportation of disabled persons because this mileage is entirely unaccounted for. For example, such a special minibus was used for a working visit to Turkey (7 November 2001) and logged 2,471 km without any justification of the need for the visit. It has been established beyond doubt that there were no disabled persons among the passengers.

Earlier, in September 2001, the Centre’s incumbent Executive Director Radosveta Abadjieva was sent on a ten-day working visit to the luxurious resort of Kuşadasi in Turkey. To account for her expenses, Abadjieva presented a receipt for BGN 869.32 from the company for elite tourism Astral Holidays. It turned out that she was accompanied on her visit by a person who is not an employee of the NSRC. It also turned out that the amount in the receipt issued by Astral Holidays includes the expenses of the second person. In other words, Radosveta Abadjieva and her companion went on a ten-day holiday in Kuşadasi with money set aside for disabled people.

Another way of siphoning off NSRC funds – that is, funds granted by the State and various external donors for the disabled – is by concluding contracts with private companies. The Centre rented the special minibuses for the disabled to the private companies Idalgo and Sunshine Tours at just a fraction of the normal rental rates. Moreover, it is not clear whether the money from the token rent went to the Centre or was pocketed by somebody, since the receipts have not been signed by the cashier. The Centre has also awarded service contracts to companies without holding competitive procedures as required under the Public Procurement Act. In this way more than BGN 101,000 were spent in 2001 alone.

In general, the Centre’s accounting practices are extremely “liberal” and this creates conditions for gross misuse of funds granted for social rehabilitation of the disabled. Travelling expenses are accounted for by documents that are not filled in properly, there is false accounting, and so on. Numerous lunches and dinners (a total of 112) are put on employees’ expense accounts, which means that the money is spent on entertainment and not on the welfare of the disabled. A total of approximately 57,000 were spent on travelling expenses and “entertainment of guests,” or BGN 43,061.06 more than allocated for the purpose. This is approximately one third of the state subsidies (BGN 120,000) for the NSRC in 2001 – which begs the question as to what remains for the disabled themselves and haven’t the NSRC employees turned the care for the disabled into a lucrative occupation. Considering the social price of the cost planned by the legislature, these practices are not only punishable but also scandalous.

The materials on the NSRC activities collected by the Anti-Corruption Pressure Group were submitted to IREX/ProMedia for a TV documentary which was broadcast on 10 January 2004 on Evropa, SKAT, MSAT, DEN, Kanal 3, TOP TV, KISS, Plovdiv Public Service Television, and ROMA TV – Vidin.

Activities of the Anti-Corruption Pressure Group

In addition to the above-mentioned major cases investigated by the Action Group, the Anti-Corruption Pressure Group reviewed and referred a number of other cases to the competent authorities. Those cases include corrupt practices in specific public spheres as well as conflict of interest.

Conflict of interest creates an extremely corruption-prone context that has been ignored by the legislature, executive and judiciary as well as by the media and NGOs. Bulgarian law does not contain special provisions regulating conflict of interest and the authorities consider such cases to be of secondary importance. There is also considerable public tolerance for drastic cases of conflict of interest. From a purely legal perspective, the available provisions and regulations are so vague and ambiguous that there are no legal grounds – to say nothing of a political strategy or good will – for applying even the available administrative penalties. As a result, cases of conflict of interest are widespread and no action is taken against the persons involved; moreover, there is no adequate and effective mechanism of penalizing the offenders. (When deputy ministers or ministers are involved in a case of conflict of interest, the authority that has the power to impose the respective penalties is the minister him/herself.)

The Project’s legal consultant prepared a legal analysis of 199 publications in the media selected in the course of monitoring (the analysis was designed to qualify the respective case of corruption, the character of the actions described, the responsible persons and institutions, the legal grounds for notifying the competent authorities, as well as precisely which institution should be notified). The legal analysis applied in the cases of conflict of interest differed from that applied in cases of corruption, since cases of conflict of interest constitute a violation under the Administration Act and the Civil Servants Act. According to Bulgarian law, actions involving conflict of interest are not subject to punishment under the Penal Code – they are subject to administrative penalties imposed by the head of the respective ministry, committee or other state institution. That is why the Anti-Corruption Pressure Group decided to refer cases of conflict of interest precisely to the heads of the respective ministries, committees and so on, since they are responsible for the enforcement of the law.

During the entire period of the Project, the Pressure Group selected and referred a total of 13 other cases to the Supreme Cassation Prosecution Office, the Prime Minister, the Government Committee Coordinating the Combat of Corruption, the Minister of Agriculture and Forests, the Supreme Judicial Council, the Public Internal Financial Control Agency, the Customs Agency, the Financial Intelligence Agency, the Bourgas District Court, and the Sofia Regional Governor.

In that period, the ACCESS-Sofia Foundation received 65 responses from the Prosecution Office and the other authorities. Many of those responses concerned cases about which the Group had sent letters prior to the start of the Project.

It must be noted that only one of the cases referred by the Group to the Supreme Cassation Prosecution Office has led to a conviction: on 21 October 2003 Zdravko Stoyanov Rataiski was sentenced to one year in prison (see Annex, Letter registered under Incoming No. 01 from 6 January 2004).

Conclusions

The results of the Anti-Corruption Pressure Group Project show that the Project objectives have been achieved. The Group played the role of a direct investigator of individual cases of corruption; of an intermediary between the media and the competent authorities; of a catalyst of action by the media and institutions involved in combating corruption. This multiple role of the Group has demonstrated an effective model of interaction of the structures of civil society with the other components of the social organism.

On the whole, the Pressure Group has proved in practice that civil society could and should be actively involved in the combat of corruption. It has proved the need of civil society’s active contribution towards achieving key public priorities such as combating corruption.

With their energy and critical potential, the structures of civil society are capable of ending the institutional inertia that results from the tendency of state institutions to close up and isolate themselves from external influences. Constant pressure from civil society is a guarantee that this partly “natural” inertia of the administration will not be its main characteristic.

The constructive relations established with the Supreme Cassation Prosecution Office were maintained throughout the period of the Project. The Prosecution Office updated the Pressure Group comparatively regularly on the developments and measures in the cases referred to it. All too often, however, the regional prosecution offices failed to act within the time terms provided by the law, which made it necessary for the Supreme Cassation Prosecution Office to send follow-up letters. In some cases the latter had to send two or even three such letters.

It must be noted, however, that the prosecuting magistracy in general and the regional prosecution offices in particular do not use all their powers within the law to conduct an objective investigation of reports of committed crimes. It is an undeniable fact that the prosecuting magistracy is somewhat negligent in investigating particular cases and that progress at the different stages of administration of justice is extremely slow. In verifying media allegations about crimes of corruption, including bribery, the prosecuting magistracy often finds it sufficient to establish that there are no reports of that in the official files of the alleged wrongdoers, and usually justifies its refusal to investigate these allegations by pointing out, among other things, the fact that the person is no longer employed at the place where the crime was allegedly committed or that his or her contract of employment has been terminated on innocent grounds. The prosecuting magistracy often does not question the witnesses cited in the media reports, questioning only the officials involved in the cases.

In the context of the notorious slowness of proceedings, it is noteworthy that the prosecuting magistracy closes comparatively quickly case files on cases that are not associated with specific economic interests. Proceedings instituted on evidence of corruption involving former or incumbent senior public officials or persons connected with major economic interests drag on for years, while cases of corruption involving minor officials are resolved comparatively quickly.

There was also comparatively good interaction with the Public Internal Financial Control Agency, which was one of the institutions to which the Pressure Group referred specific cases of corruption.

Interaction with the media may be qualified as excellent. Some of the cases investigated by the Pressure Group attracted strong media interest, which strengthened further their public impact. As noted above, TV documentaries were also made about some of the cases and broadcast on several cable televisions.

Some responsible institutions, however – such as the President of the Republic, the Prime Minister, the Supreme Judicial Council, the Education Minister, the Interior Minister, the Parliamentary Committee against Crime and Corruption, and the Government Committee Coordinating the Combat of Corruption – did not respond after being notified by the Group of specific cases of corruption.

In the course of the Project implementation, the Group sought to establish direct contact and cooperation with institutions involved in combating corruption such as the Parliamentary Committee against Crime and Corruption, and the Government Committee Coordinating the Combat of Corruption. It must be noted, however, that interaction with them proved entirely formal. These bureaucratized structures leave the impression that they could hardly be a partner in joint action since they are still at the level of talking about and not acting against corruption.

The Project results have shown that despite the clear provisions of the Access to Public Information Act, a number of institutions are still unwilling to provide information to the structures of civil society. In a series of cases the information required for the purposes of a given investigation had to be acquired by unofficial means, which impeded the work of the experts.

The comparatively short duration of the Project, one year, is insufficient to resolve all cases referred to the respective institutions. This applies foremost to the prosecuting magistracy, where the fact-finding and decision-making procedures are quite complicated and require a particular term of time set by the law, which cannot be ignored. That is why some of the cases of corruption investigated under the Project have not been resolved by the respective institutions to date.

The analysis of the numerous publications related to conflict of interest suggests that the Bulgarian public is still extremely insensitive to issues such as abuse of office and use of public resources for private gain. The Bulgarian public is not interested in anti-corruption strategies, projects and plans proposed by various institutions; it is much more interested in investigations and actions that produce practical and quick results.

Annex

1. Letter registered under Incoming No. 27 from 10 February 2003

2. Letter registered under Incoming No. 34 from 14 February 2003

3. Letter registered under Incoming No. 151 from 15 August 2003

4. Letter registered under Incoming No. 60 from 19 March 2003

5. Letter of Intention

6. Copy of an article in 168 Chassa, 26 February – 6 March 2003

7. CEM Decision No. 15-00-103 dated 17 June 2002

8. Letter registered under Incoming No. 32 from 13 February 2003

9. Letter of Union Press OOD Press

10. Letter of Prof. M. Yanakiev EOOD Press

11. Letter registered under Incoming No. 64 from 2 April 2003

12. Decision dated 24 November 2001

13. Copies of announcements for admission of students at UVT branches

14. Final Report of the Commission appointed by Education Minister Vladimir Atanassov

15. MOS Letter registered under Outgoing No. 0403-39 from 7 July 2003

16. Letter registered under Incoming No. 165/2 from 9 October 2003

17. Letter registered under Incoming No. 01 from 6 January 2004

PAGE  
23

